Saturday, January 12, 2008

Anelka ke Chelsea


Chelsea ikat Anelka dengan £15 juta.

Anelka, yang telah menjaringkan 11 gol dalam 22 perlawanan musim ini telah lama dikaitkan dengan Chelsea walaupun telah menyambung kontrak
selama 4 tahun bersama Bolton.

Anelka kembali ke Liga Perdana Inggeris untuk bersama Bolton pada 2006 dengan nilai £8 juta dari kelab Turki, Fenerbahce dan beliau sering menyuarakan keinginannya untuk kembali bermain dalam saingan di peringkat Eropah.

Beliau yang menandatangani kontrak selama 3 tahun bersama Chelsea mungkin akan diturunkan dalam perlawanan menentang Tottenham Hotspur malam ini.

Bolton telah menolak tawaran Chelsea sebelum ini yang agak terdesak dengan ketiadaan Drogba yang bermain untuk Ivory Coast dalam kejohanan Piala Negara-negara Afrika.

Dengan ketiadaan Drogba dan Salomon Kalou, jentera serangan Chelsea ketika ini diletakkan sepenuhnya pada Claudio Pizzaro memandangkan Shevchenko mengalami kecederaan. Kehadiran Anelka saat ini pastinya dapat mengubat sengsara Chelsea.

Anelka sebelum ini pernah bermain untuk Arsenal, Liverpool dan Menchester City dalam Liga Perdana Inggeris, juga menjuarai Liga Juara-juara Eropah bersama Real Madrid.

No comments: