Monday, June 23, 2008

Casillas Bawa Sepanyol ke Separuh Akhir

Sepanyol mengalahkan Itali 4-2 dalam penentuan sepakan penalti setelah perlawanan berkesudahan 0-0 sehingga tamat permainan masa tambahan di Vienna.

Marcos Senna hampir menjaringkan gol kemenangan setelah Gianluigi Buffon gagal mendakap bola dengan kemas sebelum terkena palang.

Iker Casillas menjadi hero Sepanyol apabila menghalang 2 sepakan penalti Itali, daripada Daniele de Rossi dan Antonio di Natale. Sepakan Daniel Guiza diselamatkan Buffon namun Cecs Fabregas memastikan Sepanyol layak ke separuh akhir untuk bertemu Russia.

Pertemuan Sepanyol dan Itali gagal mempamerkan aksi terbaik dengan Itali mengekang segala asakan daripada Sepanyol dan Casillas gagal diuji Antonio Cassano dan Luca Toni.

Sepanyol kini bakal berdepan Russia, pasukan yang mereka tewaskan 4-1 di peringkat kumpulan. Walaubagaimanapun keputusan kali ini mungkin berbeza dengan kembalinya Andrei Arshavin yang menjadi pemusnah Sweden dan Belanda.


Fakta Perlawanan

Sepanyol muncul satu-satunya juara kumpulan yang layak ke peringkat separuh akhir dengan Belanda, Croatia dan Portugal masing-masing tersingkir.

Sepanyol layak ke separuh akhir buat kali pertama sejak 1984, kalah kepada Perancis dalam perlawanan akhir.

Itali tewas penentuan sepakan penalti buat kali ke-5, menyamai rekod yang dipegang England.

Itali melebarkan rekod membabitkan 7 keputusan seri di peringkat antarabangsa yang dipegangnya sebelum ini.

Sepanyol melebarkan rekod tidak tewas dalam 20 perlawanan berturut-turut.
Sepanyol menamatkan sumpahan 22 Jun. Tarikh yang menyaksikan mereka tersingkir daripada 3 kejohanan besar menerusi penentuan sepakan penalti.

Apple Online Store

No comments: