Wednesday, June 11, 2008

EURO 2008

Kempen Euro 2008 telah memasuki hari ke-4 dengan kesemua pasukan telah melalui perlawanan pertama masing-masing. Dengan permulaan yang agak lembab, Euro 2008 mencapai klimaksnya pada pertembungan Belanda dan juara dunia, Itali diikuti aksi hatrik David Villa untuk Sepanyol dan jaringan cantik Zlatan Ibrahimovic untuk Sweden menewaskan juara bertahan, Greece.

Republic Czech membuka tirai Euro 2008 menewaskan pasukan tuan rumah, Switzerland dengan jaringan tipis 1-0 dalam perlawanan yang menyaksikan Switzerland dihampakan oleh pengadil untuk memperoleh sekurang-kurangnya satu sepakan penalti. Czech yang beraksi tanpa bintang Arsenal, Thomas Rosicki nampak kurang menyengat di samping ketumpulan di bahagian serangan yang diketuai penyerang berusia, Jan Koller.

Portugal melakarkan kemenangan 2-0 ke atas Turki namun ketumpulan di bahagian serangan sedikit sebanyak meresahkan Scolari. Mereka hanya memiliki Nonu Gomes setelah penyerang prolifik mereka, Pauleta mengumunkan persaraan di pentas antarabangsa. Portugal kini meletakkan sandaran kepada kuartet bahagian tengah yang diketuai Cristiano Ronaldo, Deco, Quaresma dan Simao Sabrosa untuk menjaringkan gol.

Jerman yang turun selaku pasukan pilihan tidak menghadapi sebarang masalah untuk menerajui kumpulan B setelah menewaskan poland 2-0 hasil jaringan Lucas Podolski yang merupakan anak kelahiran Poland sebelum berhijrah ke Jerman. Croatia hanya mampu menewaskan Austria menerusi jaringan penalti Luca Modric dan ketiadaan penjaring terbanyak mereka, Eduardo memperlihatkan kepincangan di bahagian serangan walaupun mereka memiliki kelebihan di bahagian tengah yang terdiri daripada 2 bintang Liga Perdana Inggeris iaitu Loca Modric dan Niko Kranjcar, juga ketua pasukan, Niko Kovac.

Pertembungan dalam kumpulan maut iaitu Kumpulan C menyaksikan Perancis hanya mampu seri 0-0 dengan Romania dengan aksi hambar kedua-dua pasukan. Walaubagaimanapun Belanda kembali menghangatkan Euro 2008 dengan menewaskan Itali 3-0. Pasukan yang gagal mereka tewaskan dalam tempoh 30 tahun. Itali yang dibarisi kesebelasan utama yang purata umurnya 31 tahun nyata gagal mengekang aksi serangan pantas Belanda yang diterajui Ruud Van Nistelrooy dan Wesley Sneijder. Walaupun jaringan Van Nistelrooy agak kontroversi, namun Belanda nyata berhak untuk memenangi perlawanan. Kini Itali dan Perancis perlu memenangi perlawanan ke-2 masing-masing untuk mencerahkan peluang mereka ke pusingan suku akhir.

Sepanyol mempamerkan aksi menarik melalui hatrik David Villa untuk membenam Russia 4-1. Gandingan Fernando Torres dan David Villa nyata memberi masalah kepada barisan Russia yang dibimbing jurulatih berpengalaman, Gus Hiddink.

Greece selaku juara bertahan gagal menyuntik semangat 2004 apabila tumpas kepada Sweden 2-0 menerusi rembatan cantik Zlatan Ibrahimovic dan Peter Hansson. Jaringan Zlatan itu juga merupakan jaringan pertamanya untuk Sweden sejak 2005.

Jika dilihat dari persembahan pertama setiap pasukan, nyata Jerman, Belanda dan Sepanyol perlu diberi perhatian sambil pasukan gergasi seperti Itali dan Perancis perlu berhempas-pulas untuk mencatatkan kemenangan pertama mereka. Walaubagaimanapun Euro kali ini gagal memberikan sebarang kejutan ataupun keputusan di luar jangkaan memandangkan kesemua pasukan "underdog" tewas kepada lawan masing-masing kecuali Romania yang masih mampu melakarkan kejutan dalam Kumpulan C.

No comments: