Saturday, June 21, 2008

Turki Terus Lakar Kejutan

Turki bakal bertemu dengan Jerman di separuh akhir Euro 2008 setelah menewaskan Croatia melalui penentuan sepakan penalti dalam aksi penuh dramatik pagi tadi.

Kedua-dua pasukan buntu mencari gol kemenangan dalam tempoh 90 minit permainan dengan peluang terbaik Croatia menerusi Ivica Olic terkena palang. Rustu menjadi penyelamat Turki apabila berjaya menepis keluar sepakan percuma Darijo Srna minit ke-83 untuk membawa perlawanan ke aksi masa tambahan.

Croatia mempamerkan permainan cantik sepanjang perlawanan namun gagal memecahkan benteng pertahanan Turki yang dikawal Rustu, Emre Asik dan Zan.

Skuad Bimbingan Billic hampir menempah tiket bertemu Jerman di separuh akhir setelah kesilapan Rustu membolehkan Klasnic menanduk masuk gol Croatia 1 minit sebelum tamat masa tambahan. Saat Croatia ghairah meraikan gol yang dianggap mereka sebagai gol kemenangan, Turki yang sebelum ini menjaringkan gol lewat permainan ketika menewaskan Switzerland dan Republic Czech menyentak semangat pemain dan penyokong Croatia dengan gol penyamaan 30 saat sebelum berakhirnya masa tambahan. Berpunca daripada sepakan Rustu ke dalam kotak penalti Croatia, Semih merembat cantik menewaskan Pletikosa setelah 2 pemain pertahanan Croatia gagal mengeluarkan bola dari kawasan bahaya.

Semangat Croatia terus merudum apabila sepakan penalti pertama Luca Modric tersasar. Rustu melenyapkan kesilapan awal beliau dengan menyelamatkan sepakan Petric untuk membawa Turki ke separuh akhir bertemu Jerman.

No comments: